Vrijdag 1 maart boekpresentatie Samen luisteren in de stilte

Heerenveen, 27 februari 2019

Onlangs is bij Royal Jongbloed Samen luisteren in de stilte verschenen, over de praktijk van het ‘bijbellezen met je hart’, zoals lectio divina kortweg kan worden uitgelegd. Vrijdag 1 maart wordt het gepresenteerd tijdens een Leerhuisavond in de Plantagekerk te Zwolle.

Lectio divina is een manier van bijbellezen die al door de vroegste monniken in kloosters wordt beoefend en die gepaard gaat met stilte en meditatie. Lectio divina kent vier stappen: lectio (lezen), meditatio (mediteren), oratio (bidden) en contemplatio (stilte).

Samen luisteren in de stilte

Diverse auteurs hebben meegewerkt aan het boek, onder wie de bekende predikant Jos Douma uit Zwolle, die al jaren bezig is om lectio divina in Nederland op de kaart te zetten. Maar ook de veelgelezen monnik Anselm Grün en auteur John Lapré, de Zweedse theoloog Peter Halldorf, monnik Thomas Quartier en radiopresentator en dominee Elsbeth Gruteke.

Jos Douma: “Al vele jaren ervaar ik de kracht van lectio divina. Deze manier van biddend Bijbellezen helpt me om woorden van God uit de Bijbel dieper door te laten dringen, tot in mijn hart en ziel. Zo ervaar ik ook veel meer Gods liefdevolle aanwezigheid die door de woorden heen naar me toekomt. Het mooist vind ik het om de lectio divina samen met anderen te beoefenen. Samen een tijd stil zijn terwijl we allemaal dezelfde Bijbeltekst tot klinken laten komen in hoofd en hart, en daarna iets met elkaar delen van wat de Geest deed in die tijd van stilte.”

40dagentijd

Het boek verschijnt voor de 40dagentijd, die op 6 maart begint, zodat het meteen kan helpen om met lectio divina en de bijbel op weg te gaan naar Pasen. In samenwerking met EO en Ark Mission organiseert Royal Jongbloed 24 stiltepauzes bij de EO met bekende sprekers in de 40dagentijd te beginnen op 6 maart. Bekijk hier het volledige schema: www.arkmission.nl/stiltepauzes.

Boekpresentatie

Op 1 maart a.s. wordt het boek gepresenteerd tijdens een Leerhuisavond in de Plantagekerk te Zwolle. Tijd: 20.00 – 21.45 uur. Toegang gratis, aanmelden gewenst en kan hier.

Lectio divina in Nederland

Een andere actie bij dit boek is de verzameling van 40 plekken in Nederland waar lectio divina kan worden beoefend. Via social mediakanalen is hiertoe een oproep gedaan, en op dit moment zijn er al 35 plekken bekend. De actuele stand is te vinden op: www.contemplatio.nl/lectio-divina-locaties.

www.royaljongbloed.nl/lectio-divina

Samen luisteren in de stilte lectio divina met 40 oefeningen | Jos Douma, Anselm Grün e.a. | paperback, 192 blz. | ISBN 9789033801709 | € 16,99 | Jongbloed Boeken, 2019